Erilaiset nettikilpailut ovat toimivimpia tapoja saada asiakkaasi tai sidosryhmäsi kiinnostumaan asiastasi. Kilpailuja on ollut netissä jo kauan, mutta nykyisellä SOME-aikakaudella niitä on entistäkin helpompi toteuttaa ja markkinoida.
Alla muutama kohta, jotka kannattaa miettiä onnistuneen nettikilpailun toteuttamiseksi:
Olipa kyse tuotteesi brändin vahvistaminen tai vaikkapa ihmisten innostaminen liikkumaan, tavoitteet on hyvä asettaa selkeiksi ja helposti mitattavissa oleviksi. Tavoitteenasi voi olla saada tietty määrä kilpailijoita kampanjasi aikana, tai esimerkiksi kasvattaa Facebook-tykkääjiesi määrää. Mieti myös, millaisia tuloksia kilpailulla tulee olla esimerkiksi brändisi tunnettuuteen, sivustovierailuihin tai jopa suoraan liidien määrään ja myyntiin liittyen. Kilpailu voi myös olla keino tehdä asiakastutkimusta tai kysyä mielipidettä vielä vasta kehitteillä olevasta palvelusta.
Millainen on kampanjasi kohderyhmä? Mitä tarkemmin pystyt segmentoimaan kohderyhmäsi, sen helpompaa kilpailun sisällön miettiminen on. Myös markkinointikanavien valinta on helpompaa kohderyhmän ollessa selvillä.
Erityisesti sosiaalisessa mediassa suosittuja kilpailuja ovat olleet erilaiset kuvien jakoon liittyvät osallistavat kilpailut. Niissä on houkuteltu osallistumaan mm. erilaisilla palkinnoilla. Näissä kilpailuissa voi suoraan hyödyntää esimerkiksi Facebookin tai Ingstagramin omia toimintoja. Kilpailuasi varten voimme tehdä myös täysin yksilöllisen ja brändiäsi vahvistavan sovelluksen, kuten esimerkiksi mainospelin. Pelkkä sosiaalinen media ei usein muutenkaan täysin riitä kilpailullesi. Kilpailun olisi hyvä näkyä myös erillisellä kampanjasivulla esimerkiksi kotisivuillasi. Mitä koukuttavampi ja mielenkiintoisempi kilpailu on, sitä varmemmin se vetoaa osallistujiin.
Mitä todennäköisemmin löydät kohderyhmäsi sosiaalisista medioista. Hyödynnä silloin esimerkiksi Facebookin sponsoroituja mainoksia. Joskus kilpailu voi yhdistää fyysisen todellisuuden digitaaliseen maailmaan, kuten toteuttamassamme kävelykilpailussa. Voit pyytää ihmisiä osallistumaan kilpailuusi myös erilaisissa tapahtumissa ja messuilla.
Muista myös kilpailun jälkityöt ja kerro tulokset selkeästi. Näiden lisäksi kilpailu poikii myös muunlaista työtä. Olet saanut kilpailun aikana hyödyllistä tietoa, jopa suoraan potentiaalisia asiakkaita. Hyödynnä tämä esimerkiksi myyntityössä. Markkinoinnissa yksi vahvimmista säännöistä on riittävä toisto. Vaikka kilpailu on tiettyyn aikaan rajattu kampanja, mieti tulevaisuudelle myös sitä tukevia muita toimenpiteitä, joilla tehostat lisää viestiäsi.
Ota yhteyttä, suunnittelemme houkuttavan nettikilpailun yrityksellesi.