Lisätehoa opiskeluun peleillä ja tehtävillä

Hyvin toteutettuina verkkokurssit innostavat oppimaan jo pelkästään tekstin ja kuvien avulla. Lisätehoa opiskeluun saat vuorovaikutteisilla peleillä ja tehtävillä. Täältä löydät esimerkkejä aikaisemmista toteutuksistamme. Voit miettiä sopisiko joku jo tehty toteutustapa omiin opetussisältöihisi. Tarvittaessa voimme toteuttaa myös täysin uudenlaisenkin pelillisen ratkaisun. Oikeastaan vain mielikuvitus on rajana pelien ja muiden vuorovaikutteisten tehtävien suunnittelussa ja toteutuksessa.

1. Työvaiheiden opiskelu

Tässä esimerkissä puhtauspalvelualan opiskelija oppii oikean työjärjestyksen toimistosiivoukseen sekä eri pinnoille soveltuvat pesuaineet ja siivousvälineet.
OAKK_PUPA_Toimistonsiivous

Samaa pelilogiikkaa voi hyödyntää monien muidenkin työmenetelmien opiskeluun, kuten alla olevassa pelissä opiskellaan hammashoitoyksikön käyttöönottoon liittyviä työvaiheita:OAMK_Suu_tehtava_5

2. Nimien opettelu

OAKK_PUPA_Sanaristikko
Nimiä ja käsitteitä voi opetella esimerkiksi sanaristikon avulla. Opeteltavan sanan kirjoittaminen tehostaa muistamista.

3. Parien löytäminen

OAKK_PUPA_Muistipeli
Perinteistä muistipeliä voi hyödyntää esimerkiksi asioiden välisten yhteyksien opettelussa, kuten tässä opetellaan varoitusmerkkien merkityksiä.

4. Asioiden luokittelu

Growwwings_Lajittelu
Jätteiden lajittelupeli on esimerkki asioiden luokitteluun liittyvästä opiskelusta. Samaa pelilogiikkaa voi hyödyntää esimerkiksi oikeiden välineiden valitsemisessa tiettyyn työtehtävään.

Alla olevassa pelissä hyödynnetään lajittelupelin ideaa ammattimaisemmissa kurssisisällöissä. Opiskelijan tulee osata valita tarjottimelle oikeat instrumentit hampaiden muovipaikkaukseen.

OAMK_Suu_tehtava_5_1

5. Labyrintissa seikkailu

Growwwings_Energialabyrintti

Asioita voi opiskella myös leikkimielisesti esimerkiksi labyrinttipelin avulla. Yllä olevaan labyrinttiin on piilotettu energia-aiheisia kysymyksiä, joihin tulee vastata oikein päästäkseen lopulta labyrintista ulos.

6. Hoivaaminen

Growwwings_Pingu

Hoivapeli on myös yksi pelityyppi. Sen avulla voi esimerkiksi opiskella eliölajien mahdollisuuksia selviytyä erilaisissa ilmastotyypeissä. Samaa ideaa voi käyttää myös yleensä hoitoalan teemoissa tai vaikkapa ravitsemuskasvatuksessa.

7. Opiskelusta saatavilla pisteillä motivointi

Growwwings_Puutarha

Opiskelija saadaan innostumaan opiskelusta tuomalla pelillisyyttä myöskin itse opiskelusuoritusten hankkimiseen. Esimerkiksi lukemalla opetussisältöjä ja vastaamalla kysymyksiin oikein voi ansaita pisteitä tai vaikkapa lantteja, joilla voi ostaa esimerkiksi kukkia puutarhaan. Teimme yllä olevan puutarhapelin alakoululaisille suunnattuun kestävän kehityksen peliin.

8. Eikä tässä kaikki

Yllä luetellut pelityypit ovat vain yhdenlaisia esimerkkejä opetussisältöjen pelillistämiseksi. Todellisuudessa mahdollisuudet ovat lähes rajattomat. Ota yhteyttä ja suunnitellaan sinun opetussisältöihisi sopiva, innostava pelillinen ratkaisu!

Lisätietoa

HappyWise ja e-oppiminen >
HappyWise Trainer >
Hyödyllisiä pelielämyksiä >

Comments are closed.