Näin menestyt messuilla

Messut ovat monelle yritykselle vuoden tärkeimpiä tapahtumia. Ne ovat paikkoja, joissa solmitaan uusia kumppanuuksia, hankitaan asiakkaita ja rakennetaan positiivista yrityskuvaa. Menestyt messuilla, kun valmistaudut hyvin, pakkaat mukaan iloista mieltä ja muistat myös jälkityöt.

1. Mieti tavoitteet

Mieti ensimmäiseksi messuihin liittyvät tavoitteesi. Esimerkiksi millaisia kohtaamisia haluat saada? Muotoile tavoitteet selkeiksi ja  helposti mitattaviksi. Varmista myös, että kaikki messuosastolla työskentelevät ymmärtävät nämä tavoitteet. Tämän jälkeen mieti keinot tavoitteiden saavuttamiseksi. Suomen messut on koonnut hyödyllisen listan, josta saat hyviä ideoita omien tavoitteittesi asettamiseksi.

2. Rakenna toimiva osasto

Tutustu messuosaston pohjapiirustukseen ja rakenna osastostasi yrityksesi näköinen, luokseenkutsuva ja kohderyhmääsi kiinnostava kokonaisuus. Ole järjestelmällinen ja varmista, että viestisi toistuu yhdenmukaisesti ja edustavasti kaikissa materiaaleissasi. Ole myös selkeä. Asiakkaan tulisi löytää nopeasti yhdellä silmäyksellä yrityksesi nimi, tuote ja syy vierailla juuri sinun osastollasi.

3. Esittele näyttävästi

Anna yrityksestäsi edustava kuva tyylikkään esitysmateriaalin avulla. Videot ja animaatiot elävöittävät ja havainnollistavat esitystäsi.

4. Houkuta kilpailuilla ja peleillä

Lisää vetovoimaa tuomalla osastollesi viihteellistä ja näyttävää toimintaa, kuten kilpailuja ja pelejä. Pelaamalla asiakkaasi saavat tietoa tuotteistasi ja palveluistasi aivan kuin itsestään. Messupelin avulla myös keräät kätevästi kilpailuun osallistuneiden tiedot.

5. Jää mieliin erottumalla

Jäät parhaiten messuvieraiden mieliin erottumalla selkeästi muista osastoista. Erottuminen voi tapahtua osaston suunnittelulla, sijainnilla sekä vetovoimaisilla materiaaleilla. Erottumalla pääset kävijän lyhytkestoiseen muistiin. Pitkäkestoiseen muistiin jääminen taas edellyttää, että asiakas kokee osaston annin tarpeelliseksi. Esittele tämän vuoksi mahdollisimman suoria ratkaisuja asiakkaan ongelmiin.

6. Kerro osallistumisestasi

Ennen messuja, lähetä asiakkaillesi kutsuja osastollesi.  Liitä kutsuun houkuttava porkkana, esimerkiksi kilpailu tai kampanjaetu. Varaa riittävästi resursseja messuvieraiden konsultointiin.

Kerro osallistumisestasi myös medialle. Varsinkin ammattimessujen aikaan media seuraa tiivisisti alan uutisia. Onko sinulla uusi tuote tai palvelu, jonka haluat esitellä messuilla ja josta voi saada aikaan uutisen?

7. Messuilla on mukavaa!

Varsinkin pitemmät messut käyvät varmasti työstä ja sen tuntee jo jaloissakin, mutta mukavalla porukalla ja iloisella mielellä messut voivat olla huippukokemus! Kun messuille lähtee pilke silmäkulmassa, hyvä fiilis välittyy myös asiakkaille ja potentiaalisille kumppaneillekin. Mieti jo etukäteen luontevat avausrepliikit ja sitten vain rohkeasti messuille jututtamaan ihmisiä.

8. Hyödynnä messujen anti

Varaa riittävästi aikaa ja resursseja yhteydenottoihin ym. jälkiselvittelyihin. Olet saanut varmasti paljon arvokasta tietoa ja uusia kontakteja, joten niistä kannattaa ottaa irti kaikki mahdollinen hyöty.

Vetovoimaa messuille HappyWisen tuotteilla ja palveluilla

Esittelyohjelmalla vakuutat >
Hyötypelit viihdyttävät ja tiedottavat >
Meiltä myös esitteet, roll-upit ym. materiaalit >

Comments are closed.