Lähes jokainen kuljettaa mukanaan älypuhelinta tai tablettia, ja niitä halutaan käyttää sujuvasti monenlaisilla sovelluksilla. Mobiilialustoille soveltuvat teknologiat ovatkin tulleet hyvin suosituiksi ja ne ovat alkaneet korvata mm. animaatioissa ja peleissä aiemmin käytettyjä Flash-sovelluksia.
Teemme mobiiliohjelmointia sekä täysin uusina tuotantoina määrittelystä ja käyttäjälähtöisestä suunnittelusta toteutukseen että päivitysprojektien muodossa jo olemassa oleviin sovelluksiin.
Kehitysvammaliiton Papunet-palapeli ja -ristikko ovat esimerkkejä Flash-sovelluksista, joita olemme siirtäneet HTML5-tekniikalle.
Alla voit lukea ohjelmoijiemme kokemuksia työstään:
Mitkä asiat tekivät Papunet-projektista erityisen?
Papunetin pelejä pelaavat mm. puhevammaiset ja erikoisohjaimia tarvitsevat käyttäjät, ja tämä tuli ottaa ohjelmoinnissa huomioon. Erilaisten yhteensopivuushaasteiden lisäksi juuri kohderyhmän erityisvaatimukset toivat meille mukavia bonuspähkinöitä purtaviksi.
Mitä projektista opittiin? Mitä erityisesti voidaan hyödyntää myöhemminkin?
Projektissa otettiin käyttöön uusi HTML5-pelikirjasto, jonka havaitsimme erittäin toimivaksi ja hyödylliseksi myös tulevissa projekteissa. Tärkeimmät perusasiat tulivat tutuiksi ja seuraavissa peliprojektissa voimme entistä paremmin keskittyä kaikkein olennaisimpaan, eli itse pelitoimintojen toteutukseen.
Mitkä olivat projektin suurimmat haasteet ohjelmoijan näkökulmasta?
Kuten yleensä HTML-ohjelmistoissa suurimmat haasteet liittyvät selainten omiin tapoihin tulkita koodia. Monet toiminnot on helpompi tehdä Flashillä, koska Flash pohjautuu huomattavasti pitempään ja kohdennetumpaan kehitystyöhön.
Lisäksi tietyissä erityistoiminnoissa haasteina vastaan tulivat HTML:n ulkopuolisten kirjastojen dokumentoinnin heikkoudet. Esimerkiksi teimme palapeliin erikoisen “kahdenlaisen yhtäaikaisen raahaustoiminnon”, jossa oli mietittävää saada se taipumaan mobiilialustalle. Palasten näyttäminen halutuissa muodoissa vaati myös erityismuutoksia toimiakseen oikein kaikilla selaimilla. Ristikossa taas oli haasteina mm. skandinaavisten kirjainten näkyminen tietyillä selaimilla sekä erilaiset mahdollisuudet syöttää kirjaimia ristikon ruutuihin.
Mikä oli projektissa palkitsevinta?
Parhaiten palkitsi uuden pelikirjaston opetteleminen. Kirjaston käyttö oli innostavaa ja palkitsevaa.
“Kiitokset teille projektista minun ja Papunetin puolesta! Yhteistyö on sujunut minusta mallikkaasti. Toteutusvaiheessa tulee aina kaikenlaisia pieniä muutoksia vastaan puolin ja toisin, mutta niistä selvittiin oikein hyvin.” / Timo Övermark, Papunet-verkkopalvelun kehittämispäällikkö
Otathan yhteyttä, kun olet kiinnostunut sovelluksen toteutuksesta mobiiliystävälliseen muotoon.