Motio Kontaktin käyttöohjeet
Täältä löydät ohjeita Motio Kontaktin käyttöön liittyen seuraavista aiheista:
1. Tietojen katselu 2.Tietojen päivittäminen 3. Tietojen tuominen CSV-tiedostolla.
Jos tarvitset lisätietoa, ota yhteyttä käyttäjätukeemme helpdesk[at]happywise.com
Tietojen katselu
- Löydät kaikki olennaisimmat tiedot asiakkaistasi samasta näkymästä
- Ei turhia välitasoja ja klikkauksia tietojen tallennuksessa
- Myynnin tilaa ja tehtävää on helppo muuttaa napsauttamalla
- Haku asiakkaan nimellä, y-tunnuksella ja avainsanoilla
- Lajittelu sarakkeittain
Tietojen päivittäminen
Klikkaa rivillä asiakkaan nimeä, muistiinpanoa, seuraavaa yhteyttä tai sopimusta ja täytä asiakasta koskevat tiedot:
- Päivittämäsi tiedot tallentuvat automaattisesti.
- Määritä Yhteystiedot-kohdassa avainsanoiksi esim. tuotteiden tai myyjien nimiä, jotta voit myöhemmin rajata hakua niiden perusteella.
- Tee muistiinpanoja yhteydenotoistasi. Tekemäsi muistiinpanot tallentuvat päivämäärän mukaiseen listaukseen.
- Määritä aika seuraavalle yhteydenotolle tai toimenpiteelle kalenterinäkymästä.
- Kun kaupat on tehty, täytä sopimustiedot ja tulosta sopimus pdf-tiedostoksi. Tehdyt sopimukset tallentuvat päivämäärän mukaiseen listaukseen.
- Päänäkymässä on omat symbolinsa myynnin tilalle ja tehtävätyypille:
- Klikkaamalla tila-symbolia pääset muuttamaan myynnin / asiakkuuden tilan uudesta (tyhjä tähti) potentiaaliseksi (puolikas tähti), valmiiksi (täysi tähti) tai ei-potentiaaliseksi (ruksi).
- Klikaamalla tehtävä-symbolia pääset määrittämään, millaisesta tehtävästä on kyse, kun käsittelet kontaktia seuraavan kerran. Tehtävätyypit ovat soitto (luuri), tapaaminen (hahmot), laskutus (seteli) tai muu (rengas).
Tietojen tuominen CSV-tiedostolla
Yleistä:
- Voit tuoda CSV-tiedostolla Motio Kontaktiin joko uusia asiakkaita tai päivittää vanhoja asiakkaita.
- Jos Motio Kontaktissa on jo olemassa saman niminen tai samalla y-tunnuksella oleva asiakas, CSV-tuonti päivittää tiedot olemassa olevaan asiakkaaseen.
- CSV on tiedostomuoto, jonka saat käyttöösi esimerkiksi tallentamalla tiedoston MS Excelissä CSV-muotoon.
- CSV-tiedostossa arvot on erotettu toisistaan pilkulla (,) ja yksi asiakas on aina yhdellä rivillä.
- Pilkun lisäksi erottimina toimivat puolipilkku (;) ja sarkain (tab).
- CSV-tiedosto voi sisältää myös erikoismerkkejä, kuten ä ja ö -kirjaimia.
- Jotta saat ääkköset näkyviin, muista tallentaa tiedostosi käyttäen oikeanlaista merkistöä.
- CSV-tiedoston tukemia merkistöjä ovat: ISO-8859-1(Latin1), UTF-8 ja x-mac-roman (Macintosh merkistö).
- Helpoiten varmistat, että CSV-tiedostossasi on oikea merkistö valitsemalla Excelissä talletusmuodoksi ‘CSV Comma delimited’.
Vaiheet:
1. Valitse ja esikatsele CSV-tiedosto
- Kun olet valitsemassa tuotavaa tiedostoa, tiedostosta avautuu muutamia rivejä esikatseluun. Tässä voit tarkistaa, että esimerkiksi ääkköset näkyvät oikein. Jos ä:n tai ö:n tilalla näkyy jotain muuta, vaihda merkistö toiseksi (ks. oikea merkistö yllä olevasta kappaleesta).
- Poista tiedostostasi otsikkorivi valitsemalla ‘Poista ylin rivi’.
- Kun esikatselu näyttää oikealta, voit jatkaa seuraavaan vaiheeseen.
2. Yhdistä sarakkeet Motio Kontaktin tietoihin
- Näet listan Motio Kontaktin käyttämistä tiedoista sekä pudostusvalikon jokaisen tiedon oikealla puolella.
- Pudotusvalikossa on lista esimerkkejä sisääntuleviin tietoihin liittyen. Käy läpi pudotusvalikot ja valitse jokaiseen kohtaan parhaiten sopiva esimerkkirivi. Tärkeimmät valittavat kohdat ovat ‘Asiakas’ ja ‘Y-tunnus’, sillä näiden tietojen mukaan tarkistetaan, lisätäänkö uusi kontakti vai päivitetäänkö vanha.
- Jos esimerkeistä ei löydy sopivaa riviä johonkin kohtaan, voit valita ‘- saraketta ei ole tuodussa tiedostossa -‘.
- Kun olet valinnut vähintään ‘Asiakas’ -kohtaan oikean tiedon, voit jatkaa seuraavaan vaiheeseen.
3. Tiedontuonti
- Tässä vaiheessa voit vielä rajata pois sellaisia tietoja, joita et halua tuoda Motio Kontaktiin. Oletuksena tuodaan kaikki rivit, mutta voit valita osan riveistä pois klikkaamalla niitä, jolloin ne muuttuvat harmaiksi.
- Listan yläpuolella näet yhteenvedon tuotavien asiakkaiden määrästä.
- Jos tietomäärä on suuri, rivit jaotellaan eri sivuille, joihin pääset näytön alalaidassa olevasta sivulistasta.
- Kun olet poistanut haluamasi rivit, voit jatkaa.
- Tämän jälkeen tiedot siirretään Motio Kontaktiin. Jos jollakin rivillä on epäkelpoa tietoa, se ohitetaan ja tästä tulee punainen virheilmoitus.
- Tuonnin yhteydessä järjestelmä ilmoittaa, montako uutta asiakasta on lisätty ja montako vanhaa asiakasta on päivitetty.
Siirry Motio Kontaktiin >
Anna palautetta >
Kokeile kuukausi ilmaiseksi >