Motio Kontaktin käyttöohjeet

Täältä löydät ohjeita Motio Kontaktin käyttöön liittyen seuraavista aiheista:
1. Tietojen katselu   2.Tietojen päivittäminen   3. Tietojen tuominen CSV-tiedostolla.

Jos tarvitset lisätietoa, ota yhteyttä käyttäjätukeemme helpdesk[at]happywise.com

Tietojen katselu

  • Löydät kaikki olennaisimmat tiedot asiakkaistasi samasta näkymästä
  • Ei turhia välitasoja ja klikkauksia tietojen tallennuksessa
  • Myynnin tilaa ja tehtävää on helppo muuttaa napsauttamalla
  • Haku asiakkaan nimellä, y-tunnuksella ja avainsanoilla
  • Lajittelu sarakkeittain

Tietojen päivittäminen

Klikkaa rivillä asiakkaan nimeä, muistiinpanoa, seuraavaa yhteyttä tai sopimusta ja täytä asiakasta koskevat tiedot:
Motio_Kontakti_Yhteystiedot

  • Päivittämäsi tiedot tallentuvat automaattisesti.
  • Määritä Yhteystiedot-kohdassa avainsanoiksi esim. tuotteiden tai myyjien nimiä, jotta voit myöhemmin rajata hakua niiden perusteella.
  • Tee muistiinpanoja yhteydenotoistasi. Tekemäsi muistiinpanot tallentuvat päivämäärän mukaiseen listaukseen.
  • Määritä aika seuraavalle yhteydenotolle tai toimenpiteelle kalenterinäkymästä.
  • Kun kaupat on tehty, täytä sopimustiedot ja tulosta sopimus pdf-tiedostoksi. Tehdyt sopimukset tallentuvat päivämäärän mukaiseen listaukseen.
  • Päänäkymässä on omat symbolinsa myynnin tilalle ja tehtävätyypille:
    • Klikkaamalla tila-symbolia pääset muuttamaan myynnin / asiakkuuden tilan uudesta (tyhjä tähti) potentiaaliseksi (puolikas tähti), valmiiksi (täysi tähti) tai ei-potentiaaliseksi (ruksi).
    • Klikaamalla tehtävä-symbolia pääset määrittämään, millaisesta tehtävästä on kyse, kun käsittelet kontaktia seuraavan kerran. Tehtävätyypit ovat soitto (luuri), tapaaminen (hahmot), laskutus (seteli) tai muu (rengas).

Tietojen tuominen CSV-tiedostolla

Motio_Kontakti_CSV
Yleistä:

  • Voit tuoda CSV-tiedostolla Motio Kontaktiin joko uusia asiakkaita tai päivittää vanhoja asiakkaita.
  • Jos Motio Kontaktissa on jo olemassa saman niminen tai samalla y-tunnuksella oleva asiakas, CSV-tuonti päivittää tiedot olemassa olevaan asiakkaaseen.
  • CSV on tiedostomuoto, jonka saat käyttöösi esimerkiksi tallentamalla tiedoston MS Excelissä CSV-muotoon.
  • CSV-tiedostossa arvot on erotettu toisistaan pilkulla (,) ja yksi asiakas on aina yhdellä rivillä.
  • Pilkun lisäksi erottimina toimivat puolipilkku (;) ja sarkain (tab).
  •  CSV-tiedosto voi sisältää myös erikoismerkkejä, kuten ä ja ö -kirjaimia.
    • Jotta saat ääkköset näkyviin, muista tallentaa tiedostosi käyttäen oikeanlaista merkistöä.
    • CSV-tiedoston tukemia merkistöjä ovat: ISO-8859-1(Latin1), UTF-8 ja x-mac-roman (Macintosh merkistö).
    • Helpoiten varmistat, että CSV-tiedostossasi on oikea merkistö valitsemalla Excelissä talletusmuodoksi ‘CSV Comma delimited’.

Vaiheet:

1. Valitse ja esikatsele CSV-tiedosto

  • Kun olet valitsemassa tuotavaa tiedostoa, tiedostosta avautuu muutamia rivejä esikatseluun. Tässä voit tarkistaa, että esimerkiksi ääkköset näkyvät oikein. Jos ä:n tai ö:n tilalla näkyy jotain muuta, vaihda merkistö toiseksi (ks. oikea merkistö yllä olevasta kappaleesta).
  • Poista tiedostostasi otsikkorivi valitsemalla ‘Poista ylin rivi’.
  • Kun esikatselu näyttää oikealta, voit jatkaa seuraavaan vaiheeseen.

2. Yhdistä sarakkeet Motio Kontaktin tietoihin

  • Näet listan Motio Kontaktin käyttämistä tiedoista sekä pudostusvalikon jokaisen tiedon oikealla puolella.
  • Pudotusvalikossa on lista esimerkkejä sisääntuleviin tietoihin liittyen. Käy läpi pudotusvalikot ja valitse jokaiseen kohtaan parhaiten sopiva esimerkkirivi. Tärkeimmät valittavat kohdat ovat ‘Asiakas’ ja ‘Y-tunnus’, sillä näiden tietojen mukaan tarkistetaan, lisätäänkö uusi kontakti vai päivitetäänkö vanha.
  • Jos esimerkeistä ei löydy sopivaa riviä johonkin kohtaan, voit valita ‘- saraketta ei ole tuodussa tiedostossa -‘.
  • Kun olet valinnut vähintään ‘Asiakas’ -kohtaan oikean tiedon, voit jatkaa seuraavaan vaiheeseen.

3. Tiedontuonti

  • Tässä vaiheessa voit vielä rajata pois sellaisia tietoja, joita et halua tuoda Motio Kontaktiin. Oletuksena tuodaan kaikki rivit, mutta voit valita osan riveistä pois klikkaamalla niitä, jolloin ne muuttuvat harmaiksi.
  • Listan yläpuolella näet yhteenvedon tuotavien asiakkaiden määrästä.
  • Jos tietomäärä on suuri, rivit jaotellaan eri sivuille, joihin pääset näytön alalaidassa olevasta sivulistasta.
  • Kun olet poistanut haluamasi rivit, voit jatkaa.
  • Tämän jälkeen tiedot siirretään Motio Kontaktiin. Jos jollakin rivillä on epäkelpoa tietoa, se ohitetaan ja tästä tulee punainen virheilmoitus.
  • Tuonnin yhteydessä järjestelmä ilmoittaa, montako uutta asiakasta on lisätty ja montako vanhaa asiakasta on päivitetty.

Siirry Motio Kontaktiin >
Anna palautetta >
Kokeile kuukausi ilmaiseksi >